Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Veelgestelde vragen EPLAN Studenten versie

Let op: De "Home" versie van Microsoft Windows behoort niet tot de vrijgegeven besturingssystemen voor EPLAN Education!

Klik hier om te zien welke besturingssystemen zijn vrijgegeven.

Meer informatie (bijvoorbeeld over de installatie van de 64 bit-versie, over een SQL-server met EPLAN databanken, etc.) vindt u hier.


1. Hoe kan ik een licentie aanvragen/verlengen?

Het is niet mogelijk om een licentie te verlengen, je zal een nieuwe licentie aan moeten vragen. Hiervoor is de installatiesoftware van EPLAN Education nodig, ook al is EPLAN al ge´nstalleerd. De software kan hier onder het kopje Downloads gedownload worden. Het programma hoeft NIET opnieuw te ge´nstalleerd te worden maar de setup.exe uit de map moet gestart worden.

Het volgende scherm opent zich:

Om een licentie te verkrijgen moet in het formulier de gevraagde registratie-informatie ingevuld en verzonden (scroll naar onder) worden.
Let op: Als het formulier goed is ingevuld en verstuurd, wordt er een automatische email gestuurd naar het e-mail adres dat je hebt ingevuld.
In deze e-mail staat onder het ingevulde formulier een link, die binnen 24 uur aangeklikt moet worden om de aanvraag definitief te maken.
Krijg je deze e-mail niet, vraag dan opnieuw een licentie aan. Na enkele dagen na het aanvragen zal je een e-mail ontvangen met de licentie informatie.
Denk eraan dat de e-mails eventueel bij de ongewenste post kunnen belanden!
Mocht het niet lukken stuur dan screenshots mee van eventuele meldingen die je krijgt.

2. Ik wil een nieuwe licentie aanvragen, maar ik krijg de melding 'Deze HostID is reeds gelicentieerd'. Hoe los ik dit op?

Kopieer deze melding en plaats ze in een e-mail naar education@eplan.be of education@eplan.nl met de vraag of deze vrijgeschakeld kan worden. Het EPLAN Education team zorgt er daarna voor dat de licentie zo snel mogelijk wordt vrijgeschakeld.

3. Ik krijg de melding: deze validatiecode is niet geldig voor deze computer maar voor de computer met host-ID xx-xx-xx-xx-xx. Wat nu?

Een Education licentie is gebonden aan je pc (aan het host-ID) en het lijkt erop dat je de licentie op een ander systeem hebt aangevraagd dan waarop EPLAN ge´nstalleerd is.
Het kan ook zijn dat het host-ID van je PC is veranderd door bijv. hardware veranderingen. Als het host-ID nu niet meer verandert zal je een nieuwe licentie aan moeten vragen. Je kan een nieuwe licentie aanvragen zoals beschreven staat in de FAQ: Hoe kan ik een licentie aanvragen/verlengen?.
Mocht de installatie reeds uitgevoerd zijn dan hoef je niet opnieuw de software te installeren maar je hebt wel de setup.exe nodig van de installatiesoftware.

We zien dit probleem ook vaak met een Home versie van Windows. Windows Home is niet vrijgegeven voor EPLAN. Hier kan je zien welke Windows versies wel vrijgegeven zijn.
Je kan onderstaande stappen volgen maar dat is geen garantie dat het zal werken:

  1. De EPLAN License Client (indien er twee staan, de EPLAN License Client en de EPLAN License Client (x64)) via het Windows configuratiescherm verwijderen.
  2. De EPLAN License Client opnieuw installeren uit de map License Client (Win32) en indien aanwezig ook uit de map License Client (x64).

Als dit geen oplossing brengt, kan je nog het volgende proberen:

  1. EPLAN Education de´nstalleren via het Windows configuratiescherm.
  2. Selecteer na de de´nstallatie via het Windows configuratiescherm de Gebruikersaccounts. Open de 'Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen'. Zet de schuif die je hier ziet helemaal naar beneden en dan OK.
  3. Start hierna de computer opnieuw op.
  4. Installeer EPLAN opnieuw.

Mocht het dan nog niet werken en je hebt een operating systeem dat wel ondersteund wordt, neem dan contact met ons op via education@eplan.be of education@eplan.nl en stuur een screenshot van het operating systeem mee.
Mocht het niet werken en je hebt een Home versie van Windows dan kunnen we je niet verder helpen.

4. Ik heb de EPLAN licentie per e-mail ontvangen maar waar vul ik deze gegevens in?

Start EPLAN op met de Shift-toets ingedrukt en druk deze zolang in tot het Licentie selecteren scherm op komt. Kies dan voor Stand-alone-licentie en dan Validatiecode invoeren.

Vul vervolgens de naam van de school in, samen met het serienummer en validatiecode. Klik hierna op OK.

De knop Online aanvragen is niet voor Education licenties.

5. Ik wil EPLAN Education installeren maar kan mij niet registreren. Wat moet ik doen?

Om je te registeren moet je de setup.exe van de installatiesoftware van EPLAN Education starten. Op het eerste scherm van de setup kan je de registratie uitvoeren.

Soms komt het voor dat je enkel een wit beeld krijgt, je moet dan de setup opnieuw starten ofwel even ophoog en omlaag scrollen. Als de het formulier volledig ingevuld is, kan je dit verzenden door middel van de knop Verstuur. Als het formulier niet tevoorschijn komt kan je het nog proberen met de volgende work around:

  1. Afhankelijk van het operating system moet je naar de volgende map gaan:
    1. Windows 7, 8 en 10: C:\Users\Public\EPLAN\Setup
    2. Windows XP: C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\EPLAN\Setup
  2. In deze map staat het bestand: Setup.log
  3. Open deze met een tekst editor zoals Notepad of Kladblok
  4. Bijna onderin dit bestand staat een vergelijkbare regel als de volgende: EPLAN (c) [TrialEduLicense] LicenseRequest: Url=https://license.eplan.de/edu_trial/?p=5324T3&l=1031&h=xx-xx-xx-xx-xx&v=2.1.4.5325
  5. Kopieer het stuk vanaf https tot en met het einde van het versienummer en plak dit in de internet browser. Vul het formulier in en verzendt het met de knop Verstuur.

Enkele dagen later ontvang je een validatie code van ons.
LET OP: Je moet jouw studentenlicentie aanvragen op de pc waar je EPLAN Education Electric P8 wilt gebruiken.

Staat er geen URL in het bestand start dan EPLAN Education op met de Shift-toets ingedrukt, houdt deze vast totdat het venster Licentie selecteren geopend wordt. Selecteer links bovenin het venster Stand-alone-licentie > Validatiecode invoeren. Nu wordt de Host ID van de computer getoond. Stuur een e-mail met daarin de Host ID naar education@eplan.be of education@eplan.nl.

6. Kan ik ook oudere EPLAN Education versies (2.3 of 2.4) vrijschakelen?

Om een oudere Education versie (2.3 of 2.4) met de actuele vrijschakelcode te kunnen starten, moet de EPLAN License Client vernieuwd worden. De actuele versie kan hier als ZIP gedownload worden.

Pak de ZIP uit en start de setup.exe via de rechter muisknop Als administrator uitvoeren. Doe dit met de setup.exe van de License Client (Win32) en die van de License Client (x64).

7. Hoe kan ik de dialoogtaal van EPLAN aanpassen?

Gaat het om een Education versie 2.5 of lager dan kan via het Windows Configuratiescherm > Programma's > Programma's en onderdelen de betreffende versie geselecteerd worden en dan Wijzigen te klikken.
In het scherm dat u hieronder ziet kunt u de gewenste taal aanvinken en dan installeren. Zorg ervoor dat de gegevens onder stamgegevens en talen zichtbaar zijn door op het pijltje te klikken.

Gaat het om de versie 2.6 of hoger dan zal de setup.exe die staat in de map met installatie software opnieuw gestart moeten worden.
Als u in het bovenstaande venster bent aangekomen kunt u de gewenste taal selecteren en installeren. Zorg ervoor dat de gegevens onder stamgegevens en talen zichtbaar zijn door op het pijltje te klikken.

8. Ik kan EPLAN niet starten, de volgende melding verschijnt: The language resources for xx_XX have not been installed or licensed. Please install a licensed language. Hoe los ik dat op?

Open de map met de installatiesoftware die gebruikt is om EPLAN Education te installeren. Ga naar de map Platform Gui (x64) en installeer dan de gewenste taal door de juiste EPLAN Gui xx-XX 2.y (x64).msi uit te voeren door er dubbel op te klikken. (xx-XX staat voor de taal. Nederlands is nl-NL en Engels is en-US, etc. en y is afhankelijk van het versie nummer x=7 dan 2.7 etc.).

9. Mijn vrijschakelcode werkt niet. Wat nu?

Controleer allereerst of je de juiste gegevens gebruikt. Deze vind je in de e-mail die we je hebben toegestuurd.
Controleer daarna of de licentie aangevraagd is vanaf het systeem waarop de EPLAN software ge´nstalleerd is.
Heb je de licentie op een ander systeem aangevraagd? Vraag dan een nieuwe licentie aan voor dit systeem zoals beschreven staat in de FAQ: Hoe kan ik een licentie aanvragen/verlengen?
Wanneer je meldingen van EPLAN krijgt, kijk dan goed in de installatiehandleiding, in veel situaties biedt deze een uitkomst. Mocht je onverhoopt toch niet verder komen, kan je steeds een email sturen naar education@eplan.be of education@eplan.nl.

10. Mijn code heeft gewerkt, maar werkt nu niet meer. Wat kan ik doen?

Wanneer de code niet meer werkt, is deze vermoedelijk verlopen. Dit wordt in de melding aangegeven. Je kan dan een nieuwe licentie aanvragen zoals beschreven staat in de FAQ: Hoe kan ik een licentie aanvragen/verlengen?

11. Ik moet mijn PC herinstalleren en ik heb mijn code niet genoteerd. Krijg ik dan een nieuwe code?

De code is je per e-mail toegestuurd, wellicht heb je deze e-mail nog bewaard. Heb je dit bericht niet, stuur dan een e-mail met je gegevens naar education@eplan.be of education@eplan.nl.

Komt EPLAN met de melding dat de code niet voor de computer is, vraag dan een nieuwe code aan zoals beschreven staat in de FAQ: Hoe kan ik een licentie aanvragen/verlengen?

12. Als ik EPLAN opstart komt er een melding over het EPLAN-rechtenbeheer. Wat kan ik hieraan doen?

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de rechtenbeheerdatabank niet gekopieerd is naar de plaats waar EPLAN de databank verwacht.
In de map met systeemstamgegevens hoort een mapje Beheer (Administration) te staan waarin je bedrijfskenmerk staat. Daarin hoort het bestand dbuserrights.erm. De map voor de systeemstamgegevens stel je zelf in tijdens de installatie, de standaard locatie is C:\Users\Public\EPLAN\Data.
Als het mapje Beheer (Administration) niet aanwezig is, dan zal je de map zelf aan moeten maken met daarin een map met jouw bedrijfskenmerk.

  • Gaat het om de versie 2.3 of 2.4 van EPLAN Education dan is het bestand dbuserrights.erm te vinden in de Originele EPLAN stamgegevens in de map: Trial Education Data\Administration\EPLAN. Deze staat standaard onder C:\ProgramData\EPLAN\O_Data. (Het kan zijn dat de map ProgramData niet zichtbaar is omdat het een verborgen map is, dit moet je aan kunnen passen in de Windows verkenner.)
  • Gaat het om de versie 2.5, 2.6 of 2.7 van EPLAN Education dan is het bestand dbuserrights.erm te vinden in de map C:\Program Files\EPLAN\Platform\[versienummer]\Cfg
  • Je kan het bestand hier (2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7) downloaden (let op de juiste versie). Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn neem dan opnieuw contact met ons.
13. Ik kan geen projecten aanmaken omdat de sjablonen/templates ontbreken. Hoe kan ik dit oplossen?

Waarschijnlijk zijn de stamgegevens binnen EPLAN niet beschikbaar.

Dit wordt meestal veroorzaakt doordat deze bij de eerste keer starten van EPLAN niet mee werden gekopieerd. In veel gevallen heeft de gebruiker zich de eerste keer niet als expert aangemeld. Om dit probleem op te lossen, kunnen de onderstaande stappen worden uitgevoerd (Als dit de eerste keer is dat u EPLAN gebruikt dan kunt u stappen 1, 2, 15 en 16 overslaan):

  1. Om een export te maken van de gebruikersinstellingen, ga naar Opties > Instellingen.
  2. Klik met de rechter muisknop op Gebruiker > Exporteren (vink alles aan wat aan kan).
  3. Ga naar Help > Info > tabblad Systeeminformatie.
  4. Daar staat het pad vermeld van de Systeemstamgegevens.
  5. Ga naar die map in de Windows verkenner.
  6. Kopieer de mappen waarvan u de inhoud wilt bewaren naar bijv. uw bureaublad als backup.
  7. Maak de map van de systeemstamgegevens leeg.
  8. Open de eigenschappen van de snelkoppeling waar u EPLAN mee start.
  9. Op het tabblad Snelkoppeling staat het Doel. Ga helemaal aan het eind staan en voeg /setup:user toe (met een spatie voor de /). Op deze manier worden de gebruikersinstellingen gereset.



  10. Klik op [Ok].
  11. Klik met de rechter muisknop op de snelkoppeling en kies "Als administrator uitvoeren".
  12. Kies bij Menuomvang voor Expert.
  13. Probeer een nieuw project aan te maken, nu moeten er wel sjablonen/templates zijn.
  14. Haal de toegevoegde tekst in de snelkoppeling weer weg anders worden de gebruikersinstellingen bij het starten van EPLAN steeds gereset.
  15. Ga naar Opties > Instellingen
  16. Klik met de rechter muisknop op Gebruiker > Importeren (vink alles aan wat aan kan) en klik op importeren.
  17. U kunt nu de systeemstamgegevens die u had bewaard terugzetten in de juiste map.
14. Ik krijg de melding dat mijn artikeldatabank niet geopend kan worden omdat Office 64 bit nodig is. Office 64 bit is wel ge´nstalleerd, wat nu?

Voor het gebruik van Access-databanken in het EPLAN platform is aanvullend de Microsoft Access Runtime-component nodig.

Als u Microsoft Office niet hebt ge´nstalleerd of wanneer u Microsoft Office zonder Microsoft Access gebruikt, moet u de Microsoft Access Runtime-component als aparte download van de Microsoft-website downloaden.

Indien u Microsoft Office met Microsoft Access gebruikt, wordt deze component afhankelijk van de betreffende Microsoft Office-installatie meege´nstalleerd:

  • Bij een installatie tot en met Microsoft Office 2013 wordt deze component meegenomen als u ook Microsoft Access installeert.
  • Bij een "Click-to-Run"-installatie van Microsoft Office 2016 wordt deze component bij de installatie van Microsoft Access niet meegenomen. In dat geval moet u de Microsoft Access Runtime-component downloaden.
15. Is de studentenlicentie gratis?

Ja, de studentenlicentie is gratis. Deze is aan te vragen zoals beschreven in de installatiehandleiding.

16. Wie heeft er recht op een licentie voor EPLAN Education?

Studenten en docenten hebben recht op een EPLAN Education licentie. Hoe je deze aanvraagt, lees je in de installatiehandleiding.

17. Kunnen projecten die met EPLAN Education aangemaakt zijn met EPLAN Professional geopend worden?

Neen. EPLAN Education heeft een eigen dataformaat. Deze data zijn niet met elkaar uitwisselbaar.

18. Kunnen EPLAN Education gebruikers gebruik maken van het EPLAN Data Portal?

Ja. Wanneer je over een EPLAN Education licentie beschikt en een actuele versie van EPLAN Education gebruikt, kun je ook gebruik maken van het EPLAN Data Portal. Klik hier om te zien welke versies van het EPLAN Platform artikelen van het Data Portal kunnen downloaden.

Om artikelen te kunnen downloaden van het Data Portal is een Account nodig. Ga als volgt te werk om een account voor het Data Portal aan te maken:

  • Open het dialoogvenster Instellingen: Data Portal via Opties > Instellingen > Gebruiker > Beheer > Data Portal > tabblad Portal.
  • Vul bij de aanmeldgegevens een zelf te verzinnen Gebruikersnaam en Wachtwoord (Het wachtwoord moet 8-20 tekens bevatten en mag niet gelijk zijn aan de gebruikersnaam. Bovendien moet het wachtwoord minimaal een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer en een speciaal teken bevatten) in.
  • Bevestig met de knop Account maken.
  • Vul jouw Accountgegevens in, accepteer de gebruikersvoorwaarden en bevestig het dialoogvenster met de knop Bevestigen.
  • Nu kan de EPLAN Data Portal onmiddellijk gestart worden. Je kunt de EPLAN Data Portal Navigator starten via Hulpprogramma's > Data Portal binnen de EPLAN interface.
19. Kunnen studenten een beroep doen op EPLAN Support?

Enkel gebruikers met een geldig software service contract kunnen een beroep doen op EPLAN Support. Deze is niet inbegrepen in een EPLAN Education licentie.

20. Ik krijg een melding dat het maximum aantal pagina's in het project is bereikt, wat kan ik doen?

De EPLAN Education studentenversie is beperkt tot 40 schemapagina's (dit zijn pagina's met het paginatype: P&I-schema, schema meer- of enkellijnig, fluid en topologie). Heb je meer schemapagina's nodig, dan moet je een extra project aanmaken. Het is daarbij niet mogelijk deze projecten naar elkaar te laten verwijzen.

21. Als ik een klemsymbool invoeg zie ik een vreemde volgorde van de klemmen, hoe krijg ik de juiste volgorde?

Het probleem wordt veroorzaakt door de functiedefinitiebibliotheek in de originele EPLAN stamgegevens.

Dit is als volgt op te lossen:

  1. Maak een nieuw project aan op basis van het basisproject IEC_bas001.zw9
  2. Test hierin of de volgorde wel juist staat.
  3. Is de volgorde correct kopieer dan de FctDefLib bibliotheek vanuit het project naar de eigen systeemstamgegevens. Dit kan via Hulpprogramma's > Stamgegevens > Huidig project synchroniseren. Selecteer de FctDefLib aan de linkerkant (dit is het project) en kopieer deze naar rechts (dit zijn de stamgegevens). Dit ondanks dat de status op ôidentiekö staat.
  4. Bij het aanmaken van een nieuw project op basis van een projectsjabloon zal het nu al goed moeten worden weergegeven. Zie onderstaand screenshot.

Friedhelm Loh Group